به گزارش مشرق به نقل از مهر، کاهش تدريجي سهميه بنزين نيمه يارانه اي (400 توماني) و اتمام بنزين يارانه اي (100 توماني) ذخيره سازي شده در کارتهاي هوشمند سوخت، فروش بنزين آزاد در جايگاههاي کشور افزايش داده است.
نوروز امسال با اختصاص 120 ليتر سهميه بنزين به خودروها متوسط مصرف اين فرآورده پرطرفدار نفتي با افزايش مسافرتهاي برون شهري از مرز 66 ميليون ليتر در روز عبور کرد اما با به پايان رسيدن تعطيلات مصرف بنزين کشور هم با سقوطي آزاد روبرو شده است.
بر اين اساس در سومين هفته فصل بهار مصرف بنزين کشور نسبت به تعطيلات نوروزي حدود 25 درصد در روز کاهش يافت به عبارت ديگر در سومين هفته فروردين به طور متوسط روزانه 53 ميليون ليتر بنزين مصرف شد که نسبت به هفته ما قبل آن متوسط مصرف اين محصول نفتي روزانه بيش از 17 ميليون ليتر کاهش يافته است.
پيش بيني مي شود با کاهش تدريجي بنزين ذخيره سازي شده در 11 ميليون کارت هوشمند سوخت در کنار کاهش متوسط مصرف اين فرآورده نفتي فروش با نرخ آزاد بنزين در جايگاههاي سوخت کشور افزايش يابد.
مطابق با آمارهاي رسمي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در شرايط فعلي ميزان بنزين ذخيره سازي شده در کارت هوشمند سوخت خودروهاي شخصي به کمتر از 300 ميليون ليتر رسيده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته ذخيره بنزين کارتها به نصف کاهش يافته است.
همچنين همزمان با کاهش ذخيره بنزين سهميه اي در کارتهاي سوخت ميزان فروش بنزين آزاد در سطح جايگاههاي کشور از نيمه دوم فروردين ماه امسال افزايش قابل توجه اي پيدا کرده است و آمارها از فروش روزانه بيش از 10 ميليون ليتر بنزين 700 توماني حکايت دارد.
ناصر رئيسي فرد با اشاره به افت فروش بنزين کشور با به پايان رسيدن تعطيلات نوروزي، گفت: در حال حاضر ميزان فروش بنزين با نرخ يارانه اي (يکصد توماني) به کمترين ميزان پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها رسيده است.
رئيس انجمن جايگاهداران سوخت سراسر کشور با تاکيد بر اينکه هم اکنون 65 درصد فروش بنزين جايگاهها با نرخ نيمه يارانه اي انجام مي شود، تصريح کرد: همچنين ميزان فروش بنزين آزاد با قيمت 700 توماني رشد قابل توجه اي پيدا کرده است.
اين مقام مسئول با يادآوري کاهش فروش سوخت منجر به افت حاشيه سود اقتصادي در جايگاههاي سراسر کشور شده است از اختلالات در سامانه هوشمند سوخت و نرخ کارمزد به عنوان مهمترين چالشهاي پيش روي جايگاه داران سراسر کشور ياد کرد و افزود: با وجود افزايش قيمت بنزين پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تاکنون نرخ کارمزد فروش فرآورده هاي نفتي اصلاح نشده است.
رئيسي فرد از احتمال ورشکستگي تعدادي از جايگاههاي سوخت در صورت ادامه شرايط فعلي خبر داد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر ميزان فروش بنزين و گازوئيل در برخي از جايگاهها تا مرز 50 درصد کاهش پيدا کرده است.
بازار کارگاههاي زير پله اي CNG طلا شد
در حال حاضر يکهزار و 656 جايگاه عرضه CNG در استانهاي مختلف کشور در مدار بهره برداري قرار دارد و به طور همزمان امکان عرضه گاز طبيعي از طريق 9 هزار و 548 نازل CNG به خودروهاي دوگانه سوز کشور وجود دارد.
کاهش سهميه بنزين کارتهاي هوشمند سوخت موجب شده است که در کنار افزايش فروش بنزين آزاد ميزان تقاضا براي خريد CNG به عنوان سوخت جايگزين بنزين افزايش يابد و به عبارت ديگر در روزهاي اخير بار ديگر صف به برخي از جايگاههاي گاز بازگردد.
در همين حال سيدمسعود ميرکاظمي وزير نفت اخيرا يکي از مهمترين دلايل وجود صف در برخي از جايگاههاي CNG در تهران و برخي از شهرهاي بزرگ کشور را مصرف زودهنگام سهميه بنزين نيمه يارانه اي (بنزين 400 توماني) خودروها اعلام کرده و به مهر گفته است: با توجه به مقرون به صرفه بودنCNG در مقايسه بنزين 700 توماني استفاده از اين حامل انرژي توسط مردم افزايش يافته است.
به گفته اين عضو کابينه دولت پس از پايان يافتن سهميه بنزين 400 توماني خودروها ميزان متقاضيان استفاده از جايگاه هاي سي.ان.جي آغاز مي شود و اين در حالي است که برخي از جايگاههاي سي.ان.جي در شهرستانها به دليل نبودن مشتري درخواست تعطيلي جايگاهها را داده اند.
مطابق با استانداردهاي بين المللي بايد به ازاي هر يکهزار تا يکهزار و 500 خودروي گازسوز در کشور يک جايگاه CNG بايد وجود داشته باشد که در شرايط فعلي با توجه به فعاليت بيش از دو ميليون خودروي گازسوز تعداد جايگاههاي موجود پاسخگوي تقاضا براي عرضه اين حامل انرژي نيست.
اين در حالي است که علاوه بر برنامه ريزي براي ساخت 500 جايگاه جديدCNG اخيرا دولت فعاليت کارگاههاي مجازCNG را ممنوع کرده است که اين موضوع افزايش فعاليت جايگاههاي زير پله اي و تبديل غير استاندارد خودروهاي بنزيني به دوگانه سوز را به همراه داشته است.
فعالان صنعت سي.ان.جي اخيرا تعداد کارگاههاي غير مجاز و زير پله اي تبديل خودروهاي بنزيني به دوگانه سوز را بيش از يکهزار کارگاه عنوان مي کنند و معتقدند تعطيلي کارگاههاي مجز با توجه به افزايش تقاضا براي استفاده ازCNG منجر به توسعه فعاليت کارگاههاي زير پله اي خواهد شد.